FM - bronafzuiging
FM - bronafzuiging

FM als bronafzuigunit

De eerste keus bij lasrookafzuiging. Met deze methode worden rook en dampen direct bij de bron afgezogen. Zo wordt voorkomen dat lasrook zich in de gehele productielocatie verspreidt.

De FM units voor bronafzuiging worden toegepast als de lasrookafzuiging direct bij de bron plaats kan vinden. Dit beschermt de medewerker tegen schadelijke dampen en voorkomt dat de lasrook zich in de gehele productielocatie verspreidt. 

De lucht wordt gefilterd door filterpatronen met een afscheidingsgraad van meer dan 99,9%. De neerwaarts gerichte luchtstroom staat garant voor de meest efficiënte wijze van filterreiniging en een perfecte stofafvoer. Het stof wordt opgevangen in een opvangbak.

FM als bronafzuigunit

Wanneer bronafzuiging?

Er zijn verschillende manieren om bronafzuiging te realiseren. Met een afzuigarm of een kap direct boven de plek van vervuiling. Deze methoden zijn geheel af te stemmen op de aard van de werkzaamheden, de beschikbare ruimte en de mate van lasintensiteit.

Bronafzuiging is echter niet altijd mogelijk of wenselijk. Als de medewerker tijdens het lassen veel heen en weer beweegt, wordt er van de medewerker gevraagd om de afzuigarm steeds dicht genoeg bij het laswerk te houden. Dit kan hinderlijk zijn en de medewerker ophouden. Ook kan een afzuigarm in de weg zitten.

Wanneer bronafzuiging?

Wat u moet weten over lasrook

Lasrook kan vrijkomen bij lassen en aanverwante processen zoals thermisch snijden, gutsen en solderen. Door de hoge temperatuur komen er gassen (o.a. stikstofoxiden en ozon), (metaal)dampen en stofdeeltjes vrij, die op korte en lange termijn schadelijk zijn voor de gezondheid van de lasser en andere personen in een laswerkplaats.

De wettelijke grenswaarde voor blootstelling aan lasrook is vastgesteld op 1 mg/m3 lucht (gemiddelde over een werkdag van 8 uur).

Heeft u een vraag over de FM?

Onderstaand ziet u een samenvatting van de meest gestelde vragen.

 

Vraag

Oplossing

 

Unit gaat tijdens bedrijf reinigen.

 

  1. De filterweerstand heeft de vooraf ingestelde waarde bereikt.

    De reden voor deze instelling is dat het stof op deze manier makkelijker lost na uitschakelen. Bij hogere weerstand trekt het stof anders te diep in de poriën van het filter en raakt deze snel verzadigd. Vervanging wordt op deze manier uitgesteld.

 

Lasrook wordt niet goed weggezogen bij de bron.

 

  1. Controleer de volgende componenten:
  • Staat de unit aan?
  • Wordt de afzuigarm/kap op de juiste positie gebruikt?
  • Staan de dak- of wandventilatoren aan? (indien aanwezig)

 

Filters snel verzadigd.

 

  1. Olie in de perslucht, waardoor dit aan de binnenzijde van de filters terechtkomt.

    Dit geeft snel een verhoogde weerstand en zorgt dat er een vettige laag in het filterdoek zit waarmee het stof zich vermengt. Hiermee ontstaat een laag die met nieuwe persluchtstoten niet meer weg te krijgen is.

 

Stofuittrede bij de deuren.

 

  1. De sloten zijn niet goed dichtgedraaid.
  2. De sloten zijn door de persluchtstoten (trilling hiervan) los getrild. Deze dienen mogelijk straffer afgesteld te worden. 
  3. Deurrubbers worden slecht.

 

De ventilator loopt onrustig.

 

  1. Onbalans van het schoepenwiel door aanhechten van vuil. Vervuiling voorzichtig en zorgvuldig verwijderen, eventueel nabalanceren door een specialist, controle van de lagers.
  2. Onbalans door aantasting van het schoepenwiel, bijvoorbeeld ten gevolge van een agressief medium. Overleg met LUTEC, eventueel schoepenwiel vernieuwen, controle van de lagers.
  3. Onbalans door vervorming van het schoepenwiel door een te hoge medium temperatuur. Overleg met LUTEC, eventueel schoepenwiel vernieuwen, controle van de lagers.
  4. Onbalans door slijtage in het schoepenwiel. Overleg met LUTEC, eventueel schoepenwiel vernieuwen, controle van de lagers.

 

De ventilator maakt veel geluid.

 

  1. Trilt de unit (onbalans ventilator).
  2. Hoge toon aanwezig van de motor (lagers zijn op en dienen vervangen te worden).
  3. Er lijkt iets in de ventilator te liggen (mogelijk is het filter kapot na te lang doordraaien en is er een stuk van de binnenkorf in de ventilator terecht gekomen).

 

De ventilatormotor schakelt af voor het bereiken van het bedrijfstoerental. 

 

  1. De aanwezige schakelapparatuur is verkeerd ingesteld of niet geschikt. Stel de schakelapparatuur correct in. Zo nodig opstartvoorziening aanbrengen.

 

De stroomopname van de ventilatormotor is te hoog.

 

  1. De draairichting van de motor is verkeerd. Verander de draairichting door verwisseling van twee fasen.

 

De gewenste luchthoeveelheid wordt niet bereikt.

 

  1. De draairichting van de motor is verkeerd. Verander de draairichting door verwisseling van twee fasen.

 

De ventilator trilt overmatig.

 

  1. Ventilator is onder spanning ingebouwd. Controleer de bevestiging.
  2. Onbalans van het schoepenwiel. Controleer het schoepenwiel en laat deze zo nodig nabalanceren door een specialist.

 

Temperatuurstijging van de lagering.

 

  1. Verhoogde walswerking van vers vet door nasmeren, dan wel nieuwe lagers. Ventilator in bedrijf laten, de temperatuur normaliseert zich na enige tijd vanzelf.
  2. Lagers zijn onder spanning ingebouwd. Vervang de lagers.
  3. Te veel warmteoverdracht bij ventilatoren met een medium met hogere temperatuur. Temperatuur van het medium verlagen, lagers vervangen als deze al beschadigd zijn.

 

Lekkage bij de asdoorvoer.

 

  1. Afdichtingen vervangen.

 

Installatie start niet op, rode lamp ‘storing’ licht op.

 

  1. Neem contact op met de LUTEC servicedienst.

 

Installatie heeft onvoldoende ventilatiecapaciteit.

 

  1. De filters moeten vervangen worden. Neem contact op met de LUTEC servicedienst.

 

 Ons servicenummer is: +31(0)318-743170 of mail naar service@lutec.nl

Tip!

Voor bedrijfskritische productieprocessen adviseren wij u graag over het zelf op voorraad leggen van reserveonderdelen, denk aan een set extra luchtfilters. 

Meer informatie over lasrookafzuiging vindt u op Veilig lassen met lasrookafzuiging.

Staat uw vraag er niet bij?

Voor technische vragen kunt u ons tijdens kantooruren bellen op +31(0)318-743100.
Of stuur ons een bericht via de link.

Neem contact met ons op!