0318 - 743 100

Case-studie Allseas "Pioneering Spirit"

17 mei 2017

Case-studie Allseas "Pioneering Spirit"

Het schip is in staat om grote platforms met een totaal gewicht van circa 48.000 ton één keer op te tillen en af te voeren. Onlangs heeft Allseas met succes het Brent Delta platform met een gewicht van 24.000 ton voor Shell verwijderd en vestigde daarmee een nieuw wereldrecord.

Probleemstelling

Naast dat het schip in staat is om platforms te verwijderen en installeren, is het schip uitgelegd voor het installeren van pijpleidingen. Tot een diepte van 3.500 meter met een snelheid van ruim zeven kilometer per dag. Binnenkort vertrekt de Pioneering Spirit naar de Zwarte zee om twee keer 900 kilometer pijplijn te gaan leggen voor de Turkish Stream.

Het leggen van pijpleidingen gebeurt in de zogenoemde Firing line van het schip, waar pijpsecties aan elkaar gelast worden alvorens ze over de stinger te water gelaten worden. In de Firing line vinden hoogwaardige lasprocesverbindingen plaats, op in totaal zes lasstations. Doordat besloten is het schip tijdens de bouw in Korea een zevental meter te verbreden, is daarmee de inhoud van de Firing line aanzienlijk vergroot, wat ook tot gevolg heeft dat de al aangelegde luchtbehandeling niet meer toereikend was.
Omdat Allseas een goed werkklimaat voor haar personeel en processen van groot belang vindt, werd gezocht naar een treffende oplossing om de vrijkomende lasrook af te vangen. LUTEC, al jarenlang partner van Allseas voor diverse ontstoffings- en lasrookvraagstukken aan boord van haar overige schepen, werd ook voor de Pioneering Spirit gevraagd hier haar visie op te geven.

Lees verder over onze oplossing