In mei 2013 leverde LUTEC Luchttechniek de complete ontstoffingsinstallatie op voor het werkstation onder de toren van de nieuwe Deep Water Construction Vessel: DCV Aegir van het Nederlandse Offshore bedrijf Heerema Marine Contractors.
Onlangs heeft de Aegir zijn eerste project met succes voltooid. Het schip, met een totale lengte van 210 meter en breedte van 46,2 meter, is onder andere uitgerust met een offshore mast crane met een lift capaciteit van 4000 ton. Daarnaast is het schip uitgelegd voor het leggen van pijpleidingen op de bodem van de zee (volgens het J-lay en Reel principe) en voor het plaatsen van constructies tot max 3500 meter waterdiepte.
In de zomer van 2012 werd LUTEC benaderd door het Leidse Heerema om te praten over de mogelijkheden voor het realiseren van een goede ontstoffingsoplossing op haar nieuw te bouwen Vessel.
De problematiek was divers en Heerema wilde een passende oplossing, mede omdat goede werkomstandigheden voor het bedrijf van groot belang zijn. Heerema zocht niet alleen naar een leverancier voor de benodigde componenten die moeten voldoen aan de hoge offshore eisen. Zij zochten ook een partner voor het engineeringsgedeelte.
Onder de toren bevindt zich een ruimte waar de leidingen doorheen gevoerd worden om ze te bewerken vóórdat deze op de zeebodem gelegd worden. Dit werkstation moest voorzien worden van ontstoffing voor processen als stralen, lassen en coaten. De uitdaging lag uiteraard in de omgeving waarbinnen de installatie geplaatst moest worden. Maar ook de complexiteit en diversiteit van het proces vormden een uitdaging. Door de beperkte ruimte die beschikbaar is rondom het werkstation moest er een ontstoffingsoplossing komen, waarbij de verschillende werkprocessen met één filter afgezogen konden worden.
Omdat de werkzaamheden elkaar procesmatig opvolgen, werd die optie voor een ontstoffingsinstallatie met 1 filter toch mogelijk. Er zijn echter per proces totaal verschillende luchtvolumes nodig. Bovendien varieren de eigenschappen van de vrijkomende stoffen enorm, waardoor de oplossing niet eenvoudig was. Ook de toegang tot de procesomgeving was niet eenvoudig. Heerema werkt aan boord van Aegir met een ronddraaiend platform, waarop het lasequipment geplaatst is. Hierdoor is het niet mogelijk om deze met afzuigleidingen te doorkruisen.
Gezien de explosiegevoeligheid van het stof afkomstig van het coatingsproces is de volledige installatie gebouwd conform de ATEX voorschriften. Daarbij was het een eis om de explosieontlasting in verticale richting te voorzien. Een speciaal filter is hiervoor door Lutec ontworpen en gebouwd, waarbij ook rekening gehouden is met een beperkte footprint. Het filter is volledig ingebouwd naast het werkstation onder de torenkraan en biedt hier dan ook geen mogelijkheden voor zijdelingse filterwisseling. Speciaal hiervoor is het filter deelbaar en kunnen de verticaal geplaatste filters van bovenaf gewisseld worden.
Om de luchtsnelheden in het systeem goed te houden, zijn diverse kleppen en suppletiepunten voorzien. De volledig op Siemens technologie gebouwde besturing zorgt voor de regeling hiervan en is gekoppeld aan het centrale SCADA systeem aan boord. Voor het bereiken van het proces is een speciale afzuigarm bedacht en geconstrueerd. Deze is gemonteerd onder de bovenloopkraan en zorgt ervoor dat de af te zuigen procesonderdelen bereikt kunnen worden.
Zo werd een compleet op de situatie afgestemde ontstoffingsinstallatie ontwikkeld, voorzien van de modernste besturingstechniek en volledig gebouwd volgens de huidige ATEX voorschriften. Naast het leveren van de ontstoffingsinstallatie bouwde LUTEC voor Heerema ook een speciale vacuumskid, waarmee fijnstof afgezogen wordt bij blasting processen.
Deze case hebben wij mede kunnen realiseren door een combinatie van onderstaande oplossingen: