De Pioneering Spirit is niet alleen in staat om platforms (tot zo’n 48.000 ton) te verwijderen en te installeren. Het schip is tevens uitgerust voor de aanleg van pijpleidingen. Deze varende fabriek voert het werk uit tot een diepte van 3.500 meter en met een snelheid van ruim zeven kilometer per dag. Binnenkort vertrekt de Pioneering Spirit naar de Zwarte Zee. Hier zal het twee keer 900 kilometer pijplijn gaan leggen voor de Turkish Stream (geplande aardgasleiding van Rusland via Turkije naar de Zwarte Zee).
Bij het leggen van de pijpleidingen worden veel laswerkzaamheden uitgevoerd. Dit gebeurt in de zogenoemde Firing line van het schip. Pijpsecties worden hier aan elkaar gelast voordat ze over de stinger te water gaan. De stinger is een stalen frame dat de pijpleiding naar de zeebodem begeleidt. De hoogwaardige lasprocesverbindingen vinden plaats op in totaal zes lasstations.
Al tijdens de bouw in Korea werd besloten om het schip een zevental meters te verbreden. Hiermee werd ook de inhoud van de Firing line aanzienlijk vergroot. En dat had weer tot gevolg dat de al aangelegde luchtbehandelingsinstallatie niet meer toereikend was.
Al die lasprocessen genereren veel lasrook. En omdat Allseas een goed en gezond werkklimaat voor haar personeel van groot belang vindt, werd gezocht naar een passende oplossing om die vrijkomende lasrook af te vangen. LUTEC is al jarenlang partner van Allseas op het gebied van ontstoffings- en lasrookvraagstukken aan boord van de overige schepen. En dus werd ook voor het lasrookprobleem binnen de Pioneering Spirit de expertise van LUTEC ingezet.
Samen met de engineers van Allseas werden verschillende systeem scenario’s bekeken en doorgerekend. Al snel werd duidelijk dat een aanpak bij de bron hier de beste optie was.
Elk lasstation werd voorzien van een grote wegdraaibare afzuigkap met een afmeting van 3x3 meter, uitgevoerd in licht aluminium. Deze kappen zuigen de lasrook op zeer effectieve wijze weg boven de lasstations. De kappen dienen hier wegdraaibaar te zijn in verband met grote piping onderdelen.
De vrijkomende lasdampen worden direct bij de bron afgevangen. Daarna worden de dampen afgevoerd via een leidingsysteem, waarbij grotendeels gebruik is gemaakt van de bestaande infrastructuur. Een effectieve en pragmatische oplossing! Deze investering betekent een aanzienlijk verbetering van de arbo- en procesomstandigheden voor de Firing line. Naast deze afzuiginstallatie voor lasrook bestelde Allseas ook drie filtersystemen van het type FM om de stofontwikkeling in de Bevel-stations onder controle te houden. De FM filtermodules zijn compact en robuust gebouwd en komen daarmee uitstekend tot hun recht in deze omgeving.
Naast deze afzuiginstallatie voor lasrook bestelde Allseas ook drie filtersystemen van het type FM om de stofontwikkeling in de Bevel-stations onder controle te houden. De FM filtermodules zijn compact en robuust gebouwd en komen daarmee uitstekend tot hun recht in deze omgeving.
LUTEC is er trots op om net als 600 andere Nederlandse subcontractors een bijdrage te hebben mogen leveren aan dit meesterwerk op zee.
Deze case hebben wij mede kunnen realiseren door een combinatie van onderstaande oplossingen: